Hannes Kindeberg

Intervju

Hannes Kindeberg om drömmen som blev Fisky Business

När Hannes Kindeberg berättar om sitt liv och sitt företag är det svårt att inte fascineras. Han beskriver ett liv präglat av modiga satsningar, stora risker och ett aldrig sinande driv. I dag driver han och sambon Sofia, Fisky Business – ett företag som vuxit från enkla festivalstånd till en verksamhet med flera restauranger, foodtrucks och 55 anställda. Men vägen dit har varit allt annat än spikrak.

– Vi sa för ett år sedan att vi har så mycket att göra så att antingen måste vi börja avveckla. Eller så får vi försöka gasa oss ur detta. Vi testade att gasa, säger Hannes.

Och just den viljan att gasa när andra bromsar är en röd tråd i hans berättelse.


Konkurs, skulder och en ny chans

Resan började år 2006 när Hannes började arbeta i en fiskaffär.
– Jag visste inte alls vad jag ville göra efter skolan. Jag var en rätt medioker elev, gick sportfisklinjen och hade inga större ambitioner, men så kom jag på att jag skulle nog ändå vilja jobba i en fiskaffär för jag har alltid älskat fisk och havet.

Där, i en enkel fiskaffär, föddes passionen för fiskyrket. Under flera år fick han en ovärderlig kunskap och kontakt med kunderna. Viljan att skapa något eget växte. Vid 24 års ålder tog han klivet in i restaurangbranschen med hjälp av riskkapital – vilket dessvärre blev en dyrköpt erfarenhet.

– Jag ville för mycket men kunde för lite. Jag var alldeles för ung och oerfaren så vi gick i konkurs efter något år, berättar Hannes.

Plötsligt stod Hannes med stora skulder och en stukad självkänsla. För att rädda situationen flydde han till Norge och tog jobb i ett kök som kock. Där iakttog han vad alla andra gjorde och försökte lära sig så mycket som möjligt. Det var ett tufft men lärorikt år – och det var där han träffade Sofia, servitrisen som senare skulle bli både hans livspartner och medskapare av Fisky Business.

Hannes Kindeberg
Början av Fisky Business

När de återvände till Sverige var drömmen om att driva eget fortfarande levande. Året var 2014 och de bestämde sig för att ge restaurangdrömmen en ny chans – den här gången på festivaler. De startade med tre gasbrännare och några kastruller för att koka olja då de inte hade råd med ordentliga fritöser.

– Vi tjänade inte så mycket pengar men vi omsatte en massa. De små pengarna vi fick in återinvesterade vi och jobbade gratis i många, många år för att starta upp den här drömmen vi hade.

De reste land och rike runt – från Luleå till Kivik – och byggde upp sina kök i tält. Det var slitsamt, oregelbundet och ofta improviserat. Men de lärde sig snabbt, vann publikens hjärta och byggde sakta men säkert upp ett varumärke.

– Så startades Fisky Business som då är en lek med ord på ”Risky Business” eftersom vi satsade allt vi hade på något som fick bära eller brista.


Pandemin som vände allt

När 2020 kom hade de en hel sommarturné planerad – men pandemin ställde in allt. I stället fick de ett tips av en kompis att de sökte en ny krögare på en restaurang ute på Hanö – en hamnkrog.

– Antingen kan vi bara lägga oss ner och gå i konkurs och förlora hus och allt vi äger eller så testar vi restaurangen på Hanö.

De valde att testa. Restaurangen byggdes upp kring en idé om ”working-class” mat – rejäla fiskrätter som helstekt spätta och ugnsbakad torsk med hasselbackspotatis, pepparrot och gröna ärtor, i stället för små exklusiva portioner som folk inte har råd med. Gästerna älskade det, och hamnkrogen Hanö blev startskottet för nästa stora fas i deras resa.

Expansion, hållbarhet och passion

Sedan dess har expansionen fortsatt. När en fastighet vid Dockan i Malmö blev ledig tvekade de först – för stort, för dyrt – men till slut slog de till och valde återigen att gasa. Tillsammans med Perfectly Squared Brewing har de förvandlat lokalen i Dockan till ett vardagsrum där man kan äta fish and chips och dricka en god hantverksöl i en kreativ, öppen och avslappnad miljö. I dag driver de både restaurangen i Malmö och hamnkrogen på Hanö, parallellt med sina foodtrucks – totalt med 55 anställda.

– Om du vill ha en restaurang och en arbetsvecka på 40 timmar i veckan – då är det bättre att du blir tandskötare, för det här är en livsstil.

Trots en stressig vardag är expansion bara en del av visionen. Hannes brinner inte bara för den goda fisken på tallriken utan även för hållbart fiske och våra hav. Sedan 2017 är Fisky Business MSC-certifierade – förmodligen världens enda foodtruck med den märkningen. Dessutom driver han projektet Hanö torskrev, där de har byggt konstgjorda betongfundament och placerat dem på botten i Hanö-bukten till förmån för forskning att studera våra rev.

– Det har blivit ett rätt stort projekt som visats som dokumentär på SVT och vi har dragit in några miljoner i forskningspengar.

Hannes stora passion för fiskefrågan är något han vill prata mer om på FFCR i Malmö – framför allt om restaurangernas ansvar idag att erbjuda mer hållbar fisk på menyn.

– Jag tror att vi måste röra oss bort mer från odlad lax, hälleflundra och torsk och i stället försöka se mer till vad vi har i våra egna vatten. Här kan vi verkligen bidra med en hållbar tanke och är det någon som kan vara ambassadör för det så är det just vi restaurangarbetare.


Det där med ”work-life-balance”

Bakom framgången finns också en livsstil som sällan lämnar plats för vila. Hannes och Sofia lever mitt i företagets puls.

– I vår relation så finns det ingen ”work-life-balance”, utan allt flyter ihop. Vi låg i sängen igår och räknade ihop fakturor tills att vi gick och la oss.

Ändå menar Hannes att han inte skulle vilja leva på något annat sätt. Trots stressen, trots alla sena kvällar, känner Hannes en stolthet över resan. Han har bevisat för sig själv (och alla andra!) att man inte behöver ha toppbetyg i skolan för att bygga något stort.

– Jag har ställt mig frågan om jag skulle vilja göra något annat i livet – men jag har kommit fram till att det är detta jag är gjord för att göra.

Och framtiden? Den är oviss – precis som Hannes vill ha det.

– Vi vill känna att vi kan göra precis vad vi vill. Vi kanske bara vill sälja allt en dag och hitta en camping i Norrbotten.

Oavsett vad som väntar, visar Hannes Kindeberg att man kan gå från skoltrött tonåring till att bygga ett eget fiskeimperium. Hans resa är ett bevis på att envishet, mod och förmågan att alltid gasa framåt kan förvandla drömmar till verklighet. Och en sak är säker – Hannes Kindeberg är inte rädd för nya utmaningar. Kanske är det just det som gör hans resa så inspirerande.


Av:
Jessica Karlberg

Hannes Kindeberg foodtruck